לא פעם לאחר שעות רבות של דיוקים, התאמת החומרים והרינדורים אנחנו מכניסים את הרינדור לשולחן העריכה ואם יש משהו שהעריכה יודעת לעשות, זה לפגוע בקובץ התמונה בצורה שאינה ניתנת לתיקון. אחת היכולות הגדולות של פוטושופ היא שהתכנה מאפשרת לערוך מבלי לפגוע בקובץ המקורי שעבדנו עליו כל-כך קשה.

מאת: עידן רז
זמן קריאה: 5 דקות

עוד לפני עידן המחשב, פעולת העריכה כבר הייתה קיימת, בתחילת המאה הקודמת היה זה פאבלו פיקסו שגזר, חתך והדביק חלקי נייר ועצמים שונים כמו ביצירה “טבע דומם עם מקלעת קש” (1912, פיקאסו) שכללה מלבד ציור גם שעוונית וחבל אובלי שהודבקו על מצע הקנבס על מנת ליצור את יצירת האמנות שלו. מאז תקופתו של זרם הקוביזם הסינתטי, שהרכיב קולז’ים מעצמים וחומרים, הטכנולוגיה התקדמה וכעת ניתן לגזור להדביק ולערוך את חלקי התמונות במחשב הביתי בתכנות העריכה השונות, כמו – פוטושופ, עליה נדון כאן.

הרבה פעמים אנחנו חוטאים לתוכנה ועובדים על הפיקסלים עצמם של התמונות אותן אנחנו עורכים. במקרים רבים, אנחנו פשוט צובעים על התמונה שמיקמנו בפוטושופ, תוך התעלמות מוחלטת מהיכולות האדירות שלה ופשוט משחיטים אותה. תארו לכם ערימה של שקפים, כל אחד מייצג שכבה אחרת של מידע, שאנחנו פשוט מתעלמים ממנה, וצובעים ישר על כל התמונה מבלי לקחת בחשבון את אותה ערימת שקפים מתוחכמת שמאפשרת עבודה נפרדת על כל אחד מהם.

עורכים ומרטשים תמונה במשך שעות ואז מגלים שבעצם עבדנו על השכבה הלא נכונה והרסנו את הקובץ המקורי

 

פעולת העריכה בהכרח כוללת פעולה של “השחתת” התמונה המקורית תוך ביצוע פעולות של “מחיקה”, “שינוי גוון” וטשטוש כך שהתמונה משתנה, נהרסת ולא תמיד נוכל לחזור אחורה כדי לתקן את הקו ההוא שנמחק בטעות. אבל היי! אנחנו כאן כדי לעזור ולהנחות ועל כן, נעבור על 3 כלים המאפשרים לבצע את פעולות העריכה השונות ללא פגיעה ממשית בתמונות עצמן. אז איך עובדים על שכבה מבלי להרוס אותה לחלוטין?

Smart Object – אובייקט חכם

ובכן: הכירו את האובייקט החכם! כמה חכם? המשיכו לקרוא.
אחד היתרונות הכי גדולים של אדובי כחברה, היא שהתכנות שכלולות בחבילה שלה יודעות להסתנכרן ביניהן והן יודעות לעבוד עם הקבצים אחת של השנייה כקישור ובכך לחסוך הרבה מהמידע, גודל הקובץ ועבודת עיבוד של המחשב שמעמיסה עליו עד כדי קריסתו. האובייקטים החכמים הם בעצם קישורים לקבצים אחרים במחשב, קבצי פוטושופ (PSD/PSB), אילוסטרייטור (Ai) וכמובן גם קבצי תמונה פשוטים (JPG, PNG).

האובייקט החכם הוא בעצם סוג של קישור לקובץ המקורי שיכול להיות תמונה, קובץ פוטושופ אחר בעל שכבות ואף קובץ אילוסטרייטור נפרד – כן, התכנה ההיא עם הוקטורים. לחיצה כפולה על האובייקט החכם, תאפשר לנו לפתוח את תוכנו בקובץ פוטושופ נפרד לגמרי מה שמאפשר לעבוד עליו בנפרד מסביבתו וללא פגיעה בה. בזמן העבודה על הסביבה, ההתייחסות לאובייקט החכם תהיה כאל אריזה סגורה שלא ניתן לשנות כלום בתוכה. המקבילות של פעולה זאת הן ה-Place באילוסטרייטור ובאידיזיין וה-XREF של האוטוקד.

כאשר התמונה מוגדרת כאובייקט חם היא מוגנת מהריסה וכל פעולה נתן לבטל ולשחזר את התמונה המקורית בלחיצת כפתור

 

כיצד זה פוגש אותנו? אנשי הרינדורים וההדמיות? כידוע, עיבוד תמונה בגודל מספק וברזולוציה ראויה לוקח מספר שעות, וקיים מצב ובו יכולתם להתחיל לעבד גרפית את ההדמיה בפוטושופ, ואף לארגן את גיליון ההגשה על-אף שהתמונה עדיין מעובדת (מתרנדרת) על-ידי תכנת הויריי והיא אינה גמורה. אמנם כרגע התמונה תהיה באיכות פחותה ותאורה לא מדויקת, אך תוכלו כבר להכין את המסמך בפוטושופ כך שיכיל את האנשים, עיבודי הצבעים, השמיים כך שהמסמך יהיה כבר מוכן כך שכל שנשאר זה להחליף את התמונה הפשוטה בתמונה מלאה ומפורטת יותר, בעלת רזולוציה אופטימלית להדפסה בגודל המתאים.

לצורך אותה הכנת סביבה לתמונה, כל שנדרש לכם זו רק סקיצה של תמונת ההדמיה, שאותה תפיקו כבר בתחילת העיבוד או לחלופין תייצאו אותה כבר בשלב בו אתם מבצעים את ניסיונות התאמת התאורה, ואותו תכניסו לפוטושופ כאובייקט חכם (Open As Smart Object…). כעת נשים לב כי כאשר הקובץ נפתח, הוא יופיע בשכבה מעט שונה עם הסמל של האובייקט החכם.
אמנם על השכבה המיוחדת הזאת לא ניתן להשתמש בהרבה כלים אליהם אנחנו רגילים כמו המברשת, המחק, כלי הדלי (Paint Bucket Tool) כי אובייקט חכם מגיע עם “הגנה” מובנית. אז קודם כל ננשום עמוק ונבין מדוע כלים אלו אינם פועלים. מאחר והשכבה החכמה היא שכבת קישור (שכבה שרק מקשרת לקובץ המקורי ואינה הקובץ המקורי עצמו) היא שומרת עליו ולכן התכנה אינה מאפשרת לפגוע בתמונה שכזכור זה מה שאנחנו רוצים למנוע בכתבה זאת).

איך מכניסים אובייקט חכם למרחב העבודה? פשוט גוררים את הקובץ ישירות! האובייקט ישר יגיע כאובייקט חכם והוא יקבל סימון מיוחד באייקון קטן בחלון השכבות:

השמת אובייקט חכם

מה בכל זאת ניתן לעשות? נתחיל עם הפעלת פקודות שינוי הצורה (Transform) למיניהן שמאפשרות לשחק עם גודלו של האובייקט, הפרספקטיבה, הזוית ואפילו ניתן לעוות אותו בהתאם לצורך. כך לדוגמא, ניתן לשתול פרסומת על גבי ההדמיה שעשיתם ולהיפך, לשתול עיצוב כרזה שערכתם על גבי קיר בפרפספקטיבה מתאימה. כדי לבטל את שינוי הצורה, חוזרים לFree Trransform ומזינים 100% בערכי האורך והרוחב.
בנוסף לשינוי הצורה, ניתן להפעיל שכבת מילוי ועיבוד על האובייקט האמור ובאמצעות האפשרויות השונות שם להשפיע על גווני הצבע, הרוויה, הבהירות ועוד אפשרויות נוספות, ואף יתרה מזאת, נוספות, יתרה מזאת, ניתן להפעיל גם את אפשרויות ה-Blend Mode השונות.
אוקיי, עכשיו שאנחנו יודעים מהם עקרונות העבודה של האובייקטים החכמים ונשתמש בהם בעת הצורךתמיד. עכשיו בואו נראה כיצד אפשר להשפיע על אובייקטים חכמים (ושכבות באופן כללי) באמצעות המסיכות! מישהו אמר פורים?

פנים פותחות פתח בקיר

Mask – מסכה

כלי נוסף הניתן להפעלה על האובייקט החכם, והנו כלי מצוין ושימושי בפני עצמו, הוא כלי המסכה. זהו אחד מכלי העבודה העקרוניים של פוטושופ. כלי זה מאפשר לנו לשלוט על שקיפות התמונה או חלקים ממנה. הרעיון של המסכה הוא שככל שפיקסלים מסוימים בשכבה הם כהים יותר כך התמונה באותו מקום תהיה שקופה יותר וככל שאותם פיקסלים בתת שכבה של המסכה יהיו בהירים יותר כך התמונה באותו מקום תהיה אטומה יותר. ברגע שבו נלחץ על כלי המסכה תפתח תת-שכבה מצדה הימני של התמונה. תחילה השכבה תהיה לבנה לגמרי ובהתאם, השכבה (והתמונה שבה) תהיה אטומה לגמרי.
כעת, ישנן מספר פעולות שאנחנו יכולים לבצע:
הראשונה, היא להשתמש במברשת שחורה (או לחלופין מחק עם רקע שחור) על מנת למחוק את הלא רצוי לנו בתמונה.
הפעולה השנייה להשתמש ב”מילוי הדרגתי” (gradient) על מנת ליצור מעבר רך מאטום לשקוף.
לבסוף, הפעולה החביבה עלי ביותר היא להשתמש במברשת בעלת אטימות (Opacity) של 10-20% בלבד עם שוליים רכים. ותוך מעבר חוזר על שטחי המילוי, לבנות בהדרגה את המעבר הרצוי בדיוק. כך, מצד אחד נוצר מעבר הדרגתי בין האטום לשקוף ומצד שני המעבר אינו חד ומלאכותי והוא מרגיש יותר אורגני וטבעי.

 

עז אוכלת עשב מתמונה שזרוקה על הריצפה

 

עד כה ייבאנו את האובייקטים החכמים ולמדנו שניתן לשנות להם צורה ולהשפיע להם על האטימות והשקיפות. אך עדיין נותרה הפעולה הכי הרסנית של הפוטושופ אך גם הכי שימושית ומיוחדת: פעולת המסנן (Filter). הפעולה שמסגרתה אנחנו מורחים, מטשטשים, מפקסלים, מאירים ומעבדים את התמונה עד כדי איבודה ולכן לא ייתכן כי כלי המסנן יעבוד עם האובייקט החכם, זה ששומר לנו על התמונה מכל משמר, ככל פיקסל אחר על הקנווס. [תוסיף פסקת חיבור לפילטרים…]

 

Smart Filter – מסנן פילטר חכם

הכלי המשלים וגם אחד המגניבים לטיפול באובייקטים החכמים הוא כלי ה”מסנן החכם” (Smart Filter). הכלי הוא מקביל לכלי המסנן הפשוט, רק שזה מותאם לרעיון של האובייקט החכם ומאפשר לשמור על התמונה מפני השחתה שאינה ברת תיקון.
את המסנן החכם מפעילים דרך חלון המסנן (Filter) ממש כמו שמפעילים את כלי המסנן הרגיל. לאחר הפעלת פעולת הפילטר, תיפתח תת-שכבה תחת שכבת האובייקט החכם שבו מיושם הפילטר. השכבה שנפתחה פועלת בדומה לשכבת המסכה, כאשר נצבע בלבן נקבל את האפקט בעוצמה מלאה ובצביעה בשחור האפקט יבוטל באיזורים הללו כך ניתן למסך את האפקט ולהכיל אותו על מקומות מסוימים בתמונה ולא על כולה כמו במסנן הרגיל.

 

 

המאמר נכתב ע”י עידן רז. סטודנט לארכיטקטורה שנה ה’. עובד עם פוטושופ למעלה מעשר שנים.

הגב\י עם פייסבוק

תגובות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *