כיצד מתמחרים פרויקט עיצובי – חלק ב׳: אומדן הפרויקט

אתם מכירים את זה, זה קורה כל פעם מחדש: קיבלתם פניה מלקוח וכעת עליכם לנסח הצעת מחיר לפרויקט חדש. העבודה אחרת לחלוטין ממה שאתם רגילים, ועלינו לאמוד את כמות השעות לתמחור הפרויקט. כיצד נגיע לאומדן מדויק ככל האפשר? מהו הסכום הסופי שנציע ללקוח שלא יהיה זול מדי ולא יקר מדי? מה לקחת בחשבון?
הקדישו את חמש הדקות הבאות שלכם לקריאת המאמר השני בסדרת המאמרים העסקיים של ISRAEL3D.

זמן קריאה: 5 דקות;

במאמר זה נכנס לעובי הקורה, לאחר שקבענו את המחיר השעתי שלנו, נעבור לשלב הבא: אומדן הזמן והמאמץ שאנחנו הולכים לבצע על הפרויקט. כבר בשלב ההתחלתי, נסגל מחשבה שתבסס על היסטוריית העבודות המקצועית שלנו, ופרויקטים קודמים שביצענו לאחרונה. נביא לשולחן השיקולים מושגים כגון: מקצועיות, מהירות ואיכות התוצרים שאנחנו מסוגלים לספק בזמן נתון. נכון, זה קצת טריקי ואפוף ערפל, אבל אנחנו פה כדי לפזר את הערפל הזה. המשיכו לקרוא.

אז מאיפה מתחילים?

נסכים עם העובדה שלכל פרויקט עיצובי קיים DNA ייחודי, אשר מצריך מאיתנו מחשבה מחדש על כל הצעת מחיר או אומדן שנבצע עליו. בתור התחלה (וזה כמובן מאוד תלוי בסוג קהל היעד שלכם), עלינו לסווג את הפרויקט בהתאם להיסטוריית העבודות שלנו. למשל, אם יש לכם ניסיון רב בהדמיה אדריכלית של מגדלי מגורים, ניסוח הצעת מחיר לפרויקט בניין מגורים בגובה 4 קומות אמור להיות די דומה למגדל. כידוע, עלינו למדל קומה טיפוסית יחידה ולשכפל אותה לכל גובה הבניין. זה קל. אבל מה לגבי פרויקטים שאינם שבלוניים? בואו נדבר על זה.

בואכם לפרויקט שאינו סטנדרטי, מגיעה נקודה שבה אנחנו מתחילים להסתבך (וזה לטובה, מבטיח לכם!). מדוע להסתבך? כי זהו בדיוק השלב שבו אנו צריכים לגייס את מיטב המשאבים שלנו, לתכלל את כלל הגורמים לכדי אומדן שעות שיוכפל במחיר השעתי ויעניק לנו וללקוח הצעת מחיר סופית. החלטתי לערוך עבורכם מעין רשימה, צ׳ק ליסט שיעזור לכם להעביר את הצעת המחיר שלכם בשלבים החשובים, גם בזכות אספקטים שייתכן מאוד שלא לקחתם בחשבון עד כה. הרשימה אשר מקורה מניסיון רב ובעזרת ניסיון אחרים, שבעזרתה ובזכותה תוכלו להעביר את המאפיינים החשובים של כל פרויקט למודעות וחשיבות גבוהה. אז על מה נסתכל?

הצ׳ק-ליסט המלא לתמחור פרויקט עיצובי

כמות מבטים ייחודיים

החלק הקריטי ביותר לקביעת היקף הפרויקט, הוא כמות המבטים הנדרשים על-ידי הלקוח לכל סצנה שונה. קחו בחשבון תנאי תאורה שונים כגון אור יום / לילה כסצנות שונות. זכרו שהמבט הראשון הוא המבט שמתומחר הגבוה ביותר לאותה סצנה, מאחר ועליו אנחנו מבצעים את רוב העבודה. מבטים נוספים יגזלו פחות מאמץ מאשר הראשון ולכן יתומחרו נמוך יותר. השיטה הזו יעילה מאוד ומשקפת אמינות והיגיון כלפיכם וכלפי הלקוח.

 

רמת הגימור של התכנון

האם החומרים שיועברו אליכם ברמת תכנון לביצוע או תכנון ראשוני רעיוני בלבד? קחו בחשבון נקודה חשובה: האם אנחנו מקבלים שכר עבור ביצוע ההדמיה ו/או עיצוב ותכנון החלל? לרוב, נשאף למצב סופי מהלקוח אך אם אין ידו משגת לרמת החלטיות סופית לפרויקט, נקח בחשבון שעות בהן נקבל החלטות עיצוביות.
נקודה זו תעוגן בחוזה הזמנת העבודה. תחילת עבודה תעשה רק לאחר שקיבלנו את כל החומר הדרוש לנו להתחיל. כן, תמיד יהיו שאלות, אבל תמיד עדיף שאותן שאלות יישאלו בתחילת הפרויקט ולא במהלכו שאנחנו כבר מושקעים בזמן עבודה.

 

אלמנטים לא סטנדרטיים

גם אם אתם חושבים שאתם שולטים בחומר, אתם חייבים לחפש ״מוקשים״. אילו מוקשים? אותם אלמנטים שדורשים מאיתנו עבודה ייחודית נוספת, כמו למשל: מודלים מיוחדים של מתקני משחק לילדים, פסל סביבתי מאוד ספציפי וכל דוגמא דומה שמחייבת אותנו לפרט ולבזבז כמות נכבדת של זמן. אלמנט שכזה חייב לקבל אזכור בחוזה כסעיף נפרד אשר יתומחר באופן עצמאי.

סבבי תיקונים  / טיוטות

אין כמעט מצב שבו נסיים שירות לפרויקט עיצובי כמו הדמיה ונקלע בול לרצונות של הלקוח בהפקה הראשונה. תמיד נצטרך למסגר בחוזה (וגם במודעות) סבבי תיקונים. אם אתם יודעים שהמזמין יודע מה הוא רוצה, שני סבבי תיקונים יספיקו. אם אתם חוששים שתצטרכו יותר, הקפידו לציין זאת ולמסגר בהתאם את כמות הסבבים עליהם תהיו מוכנים שלא לגבות תשלום נוסף, וכמובן את הסבבים שיהיו בעלי עלות מסוימת ללקוח. זכרו שסבב תיקונים הינו שינויים על ההדמיה, וכל שינוי מהותי יגרור הצעת מחיר מחודשת לכל הפרויקט.
עיגון סבבי תיקונים יכניס אתם ואת המזמין למסגרת ידועה מראש ויחסוך חיכוכים לגבי תיקונים קטנוניים כאלה ואחרים. עצה שלי: העניקו למזמין סבב תיקונים Off the record אחד בחינם, ככה, בלי לציין את זה. זה עלול לעזור לכם בעתיד.

 

לו״ז ביצוע

נסחו ביחד לו״ז אספקת טיוטות ומועד משוער לאספקת החומר הסופי בתיאום עם המזמין. חשוב לציין כי זמן אספקה לחוץ מאוד, יגבה מאתנו מחיר גבוה יותר בלחץ עבודה ועצימות גבוהה ולכן עלינו לתמחר בהתאם. מומלץ מאוד לציין זמנים שאינם נחשבים כעיכוב, אם נקלעתם להמתנה ממושכת לתגובת המזמין לטיוטה ומקרים דומים שבהם אתם לא אחראיים על העיכוב באספקה.

 

פרסום

נקודה חשובה מאוד – האם הפרויקט מגניב או לא? …רגע… מה השאלה כאן? איך מגניב קשור? ובכן, אם הפרויקט בעינכם הוא סופר מגניב, הוא פרויקט שיוכל לשחק משחק שיווקי בפורטפוליו העבודות שלנו. במילים אחרות, סימן שזה פרויקט שפרסום שלו יכול לסייע לנו להכניס עבודות חדשות. לעתים קרובות, פרויקט מעניין ומגניב יתומחר מעט פחות מאחר ויש לו אלמנט שיווקי וזה גם עובד ההיפך: פרויקט משעמם, שבלוני, ולא מעניין או לחילופין פרויקט שאנחנו לא יכולים לפרסם בפומבי, יתמחרו גבוה יותר מאחר והם חסרי מרכיב שיווקי ולא יעזרו לנו לשווק את עצמנו הלאה – ולזה יש מחיר.

קניין רוחני

חשוב מאוד לזכור את הכלל הבא: תכנון, דיזיין הוא פרי יצירתו של המתכנן / האדריכל שיצר אותו יש מאין והוא הקניין הרוחני שלו ואילו ההדמיה, היא אופן הצגה וביטוי של אותו רעיון תכנוני, והיא הקניין הרוחני של מבצע ההדמיה. במילים אחרות, תכנית, חזיתות, חתכים וכל שרטוט אחר, יהיו שייכים באופן בלעדי למזמין ואילו הייצוג הגרפי, התלת-ממדי יהיה שייך לאמן ההדמיה. חשוב לציין באופן חד-משמעי שהמוצר הסופי יהיה שייך לאמן ההדמיה עד לפרעון התשלום הסופי, אלא אם הוסכם אחרת.

 

קרדיט

יכול מאוד להיות שתתקלו במצבים שבהם תראו פרסום בעיתון או ברשת עם החומרים שלכם ללא קרדיט. מעציב, מתסכל, אבל ניתן למניעה. חשוב לציין בחוזה את נושא מתן קרדיט למבצע ההדמיה במקרה של פרסום פומבי. דיברנו מקודם על שיווק עצמי? אין כמו פרסום איכותי שגם מקפיד לציין מי אתם + קישור חי לאתר הבית שלכם. השאיפה היא שבכל הדמיה יהיו שני שדות קרדיט: יוצר התוכן ואמן ההדמיה ואין שלב טוב יותר מאשר לציין זאת בהתחלה.

 

אספקת חומרים סופיים

מהי רזולוציית ההדמיה הסופית? אילו חומרים נוספים המזמין מקבל בסוף העבודה? האם המזמין ראשי לקבל מודל תלת ממדי בסיום העבודה והאם העברת המודל ללקוח כרוכה בתוספת תשלום?
הקפידו לשלוח טיוטות מסומנות ב״סימן מים״ או במילים ״טיוטה״ או ״לא לשימוש״ בטרם קיבלתם תשלום.

 

חריגות והחרגות

פה אנחנו מכניסים כל סעיף שעלול לפגוע ברווחיות של הפרויקט. מהי עלות סבב תיקונים מעבר למה שהתחייבנו? מה קורה אם הפרויקט נכנס להקפאה? מה קורה במידה ונוצר עיכוב באישור הצעת המחיר.. אתם לא רוצים לקוח שיאשר הזמנת עבודה לאחר שנה שהצעת המחיר ישבה אצלו.

 

הסעיפים המנדטוריים

תנו תוקף להצעת המחיר, ציינו באופן מפורש את אופן קבלת תשלום, מה קורה אם אתם לא מסוגלים לספק את החומרים בזמן וכמובן מה קורה אם הלקוח מסרב להעביר תשלום או משלם באופן חלקי. מה קורה במקרה של איחורים בתשלום וגביה קשה, תאריך, חתימת הצדדים, פרטי הצדדים לחשבונית מס, התחייבות לתשלום על-ידי המזמין (לא תמיד המזמין הוא המשלם), מע״מ אם אתם עוסק מורשה או חברה בע״מ.

 

תנאי תשלום

הסכימו על תנאים שלפיהם אתם מקבלים את התשלום. ניתן לחשב ״אבני דרך״ לפירוק התשלום מתוך חלקיות הפרויקט כולו. תוואי מקובל היום הוא 50% בתחילת העבודה ו-50% במועד אספקת החומרים הסופיים. הקפידו שלא לעבוד עם שוטפים (+) מאחר ואלו עלולים להכניס אתכם לתזרים מזומנים שעלול לפגוע בבריאות העסק.

אופי הלקוח

לא.. לא מדובר על אופי של האדם :) מדובר על מהי זהות הלקוח: אם זו עירייה, מוסד, או אפילו המדינה. לקוחות כאלה יקבלו יחס אחר, לא בגלל שהם ״מוסדיים״ או ״ממלכתיים״, אלא בשל העובדה שהם מנהלים מנגנון אחר לביצוע עבודות דרך קבלנים חיצוניים. לרוב, מזמין מוסדי יאשר עבודה ללא מקדמה, אך יפתח אתכם בתור ספק מורשה במערכת הממוחשבת שלו. אל תסכימו להתחיל עבודה בלי אישור חתום, במיוחד אם מדובר על מוסד מסודר.
במקרים שבהם אתם עובדים מול לקוח פרטי, ההתנהלות אחרת לחלוטין. במקרה כזה תדרשו מקדמה, כתנאי סף לתחילת עבודה. השאירו את הקלפים קרוב לחזה מאחר וייתכן שתצטרכו אותם בזמן הגבייה. לא לכל הלקוחות יש אינטגרטי לתשלום מיידי והתנהלות תקינה ועליכם להיערך לתסריט הגרוע ביותר.

 

רכישות מיוחדות

הכניסו לחוזה סעיף תקצוב רכישות מיוחדות של מודלים מיוחדים, טקסטורות, תמונות מסחריות ממאגרים שאינם חינמיים, אשר נדרשים על-ידי הלקוח ובאישורו בלבד. לרוב, אנחנו לא אמורים לתכלל בחוזה אלמנטים מסחריים חיצוניים, כאילו היו חלק מההדמיה ומשכר הטרחה שלנו. הקפידו לציין שהחומרים יישארו אצלכם ולא מועברים ללקוח כרוכש הסופי של המודל או הטקסטורה.

 

ננסח הצעת מחיר

אז לאחר שסקרנו נקודות חשובות ורבות, אשר כולן בעלות חשיבות עליונה לחישוב ואומדן כמות השעות ואופי הפרויקט, נגש לתמחר את הפרויקט. כדי שתוכלו לנסח הצעת מחיר מדויקת, עליכם להסתכל על פרויקטים קודמים שביצעתם, כמה גביתם והאם בפרויקט האחרון הרגשתם מורווחים או פחות.

קראו את המאמר הראשון בסדרה: כיצד מתמחרים שירותי הדמיה וקבעו את המחיר השעתי שלכם. לאחר מכן גשו לעבודת האומדן של מספר שעות העבודה על הפרויקט הנכחי.
נכניס לחישוב: זמן תקשורת – כתיבת מיילים, פגישות ונסיעות, זמן מחקר ואיתור חומרים ברשת, זמן מידול פיזי משרטוטים, זמן המרת מודל (אם קיבלתם מודל מוכן מהלקוח), זמן טקסטור וחומרים, זמן קביעת מצלמה וקומפוזיציה מול הלקוח, זמן הפקת ההדמיה בהתאם לרזולוציה ובהתאם לעובדה שמחשב מרנדר הוא מחשב מושבת.

אם הנכם עובדים עם קבלני משנה (למשל מישהו שממדל עבורכם את המודל התלת ממדי ואתם ממשיכים להדמיה עצמה), קחו בחשבון זמני אספקה של גורמי צד ג׳ מסוג זה.

הכניסו למודעות את ההוצאות הכלליות שמלוות כל עסק: שכירות, ארנונה, חשבונות שונים (חשמל לדוגמא), תחזוקת חומרה, עלויות סליקת אשראי וכד׳. כל אלו לא אמורים להשפיע מאוד על הצעת המחיר, אבל מטבע הדברים, ועבור קיום עסק תקין, חשוב להעביר למודע גם את הסעיפים הטריוויאליים.

תיאום ציפיות

שלב חובה בעל חשיבות עליונה בניסוח הצעת המחיר ויציאה לעבודה מול הלקוח הוא תיאום הציפיות בטרם התחלתם לעבוד. תיאום שכזה מורכב משתי פעולות אשר קריטיות לביצוע בתחילת כל עבודה: עליכם להציג תיק עבודות ללקוח שבעזרתו יוכל לאמוד את היכולות שלכם לבצע את ההדמיה שלשמה הוא פנה אליכם. הפעולה הקריטית השניה היא לבקש מהלקוח להעביר אליכם תמונות שהוא איתר ברשת שמתאימות לאופי הגימור של הפרויקט הנכחי.

טיפ אחרון: היו בני-אדם, נהלו דו-שיח, תהיו נחמדים ותקבלו נחמדות מהצד השני. אל תהיו שליליים לעולם ונסו למצוא צד חיובי בכל מהלך שאתם עושים בעסקה. גלו מקצועיות, הבטיחו הבטחות ועמדו בהן. אל תתחייבו לעולם על הבטחות שאתם לא מסוגלים לקיים או שפשוט יהיה לכם קשה לקיים.

בהצלחה!

נכתב על-ידי: אדריכל משה שמש.

כתבו תגובתכם בתחתית המאמר!
צריכים עזרה באופן אישי? צרו קשר ונשוב עם הצעה למנטורינג

 

 

הגב\י עם פייסבוק

תגובות

2 תגובות
  1. מלמלה
    מלמלה אומר:

    מאמר מדהים, ניסוח בהיר ונפלא
    האם אוכל להשתמש בחלק מהניסוחים עבור כתיבת הסכם עם לקוחות?!

    הגב
    • משה שמש
      משה שמש אומר:

      כן וודאי, אבל אנא הימנעי מהעתק-הדבק, מומלץ מאוד לשנות ניסוחים שיתאימו לך באופן אישי.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Leave the field below empty!