מודל הסקצ’אפ נחתך? הנה הפתרונות!

מי שעובד על סקצ’אפ יודע שלפעמים המודל נחתך שמתקרבים לגיאומטריה וההרגשה היא שמישור עוצר אותנו מלעבוד על הפרויקט. החדשות הטובות הן שזוהי לא גזירות גורל, החדשות היותר טובות שזה פתיר והפתרון ממש קליל לבעיית ה-Camera Clipping Plane. אז כיצד פותרים? יש כמה דרכים.

כשאנחנו מסתובבים במודל, מנסים להבין מה קרה, מה נראה במלואו, חלקו או לא נראה בכלל המצב מבלבל עוד יותר. ישנן זוויות מסוימות שאובייקט מסויים נעלם ושאר האובייקטים נראים, וזויות אחרות שאובייקטים אחרים נעלמים ואחרים שנעלמו בזוויות אחרת, עכשיו נראים. מבולבלים? המשיכו לקרוא.

אז לפני שנלחצים ומתחילים למדל את הכל מחדש, שתו כוס מים, הירגעו והמשיכו לקרוא. תשובות לשאלות בהמשך.

מאת: תמר אלדר
זמן קריאה: 4 דקות


למען האמת, ישנם כמה גורמים לבעיה. חלקם נפוצים יותר וחלקם פחות. בכתבה הבאה נסקור את כולם ועל דרך נביא פתרונות שיגרמו לכם לחשוב כמה זה היה קל!

סקצ’אפ גורמת למודלים להיחתך אם הם ממוקמים רחוק מאוד מנקודת ראשית הצירים (הנקודה שבה הציר אדום, ירוק, כחול מצטלבים ה-Origin). במקרה זה, יש לקרב את המודל כולו לראשית הצירים. הפתרון המהיר ביותר לבעיית המודל הנחתך היא לרוב פיסת מודל או גיאומטריה (זה יכול להיות אפילו קו בודד) שנמצא ממש ממש רחוק מראשית הצירים של סקצ’אפ. אם ייבאתם שרטוט אוטוקאד, או שבטעות “עף” משהו רחוק מאוד מהראשית, אנחנו נקבל את החיתוך המוזר הזה עד שנמחק את האלמנט המרוחק.
בחרו את כל הגיאומטריה במודל שלך על ידי הקלדת Control + A (או Command + A במק), או על ידי לחיצה וגרירה של הכלי Select על פני גאומטריית המודל שלכם.
עברו אל כלי ה-Move וקרבו את המודל כולו לראשית הצירים או מחקו לחלוטין את האלמנט. לאחר מכן הקישו Shift + Z למצב Zoom Extents כדי לראות אם התצוגה חזרה לעצמה. אם לא יש לחזור על הפעולה והפעם להציג את כל השכבות הנסתרות, לבצע Unhide לכל האלמנטים שאולי נסתרים ואפילו לחפש בתוך קבוצות שמכילות אלמנטים נסתרים רחוקים. אחרי כל הפעולות הללו אין סיכוי שתשארו עם מודל שנחתך! אבל אם כן, המשיכו הלאה ולפתרונות הבאים בתור.

 

פתרון א’: FIELD OF VIEW

כאשר שדה הראייה (FOV = Field of view) מוגדר רחב מאוד. לחצו על “Z” והביטו אל תיבת הזנת הנתונים שם נראה את זווית שדה הראיה דרכו אנחנו רואים את המודל. כברירת מחדל הנתון הזה מכוון ל-35 מעלות (30 אם אתם על סקצ’אפ פרו).

את הנתון הזה ניתן לשנות בטווח שבין 1 מעלות ל-120 מעלות. קל מאד לשנות בטעות את זווית שדה הראייה (FOV) על ידי לחיצה על מקש Shift כאשר אנחנו נכנסים או יוצאים בזום בצפייה שגרתית סביב המודל.

על-מנת לשנות את שדה הראייה בחזרה לנתון הגיוני, גשו לתפריט Camera > Field of view  ולאחר מכן הקלידו את ערך זווית הראייה החדשה, אותה תרצו. אנחנו ממליצים על זווית שבין 20 מעלות לבין 65 מעלות לצפייה שמדמה את העין האנושית בצורה הטובה ביותר!

FOV סקצ'אפ

 

פתרון ב’: מצב מקביל (Parallel) לעומת מצב פרספקטיבה (Perspective)

מצב נוסף שיכול לגרום לקיצוץ המודל, הוא כאשר מצב המצלמה מקביל, כלומר אינו מוגדר Perspective אלא Parallel. במקרה זה, הפתרון הוא ממש פשוט. גשו לפקודה Zoom Extents – הפעלת הפקודה, תרחיק את המבט מהמודל, כך שכולו יראה. עכשיו אנחנו מבינים שהמודל בסדר ושום דבר לא נמחק. הבעיה היתה בהגדרות, לכן פשוט ניגש לתפריט Camera > Perspective ונשנה למצב פרספקטיבה.

האם הבעיה נפתרה? לא? המשיכו לקרוא.

 

פתרון ג’: קנה מידה

אופציה נוספת שיכולה לגרום לבעיית הקיצוץ, היא כאשר קנה המידה של המודל שלכם הוא קטן מאוד או גדול מאוד. במקרה זה, אתם יכולים לשנות את קנה המידה של המודל שלכם בצורה די פשוטה וישירה. ישנן כמה דרכים לשינוי קנה המידה של המודל. בואו נסקור שתי דרכים קלות לפתרון.

דרך 1: הדרך המדויקת.

בחרו צלע מסוימת במודל, כזו שאתם יודעים בדיוק את המידה האמיתית שלה בעולם האמיתי (כמו למשל קיר בטון ברוחב 25 ס”מ – שימו לב למידות! זה חשוב). בעזרת סרגל המדידה, מדדו את הקטע מנקודת ההתחלה ועד נקודת הסוף. הקלידו את אורך הצלע הרצוי ולאחר מכן לחצו על אנטר.

סקצ’אפ תציג חלון שבו תדרשו לאשר את הגדרת קנה המידה החדש למודל כולו. אשרו זאת. כל גודלו של המודל יסתנכרן בהתאם לגודל הצלע הרצוי ששינינו וכדי לוודא זאת, נמדוד שוב קטע ידוע, ונצפה למידה “נורמלית” כלומר, מידה שמתאימה במודל למידה בעולם האמיתי.

scaled model (3)

נקליק דאבל קליק למצב עריכה

scaled model (2)

נמדוד מידה ידועה מנקודה לנקודה, 45 ס”מ במקרה הזה > נקיש אנטר

scaled model (1)

המודל יקטן לגובה מושב 45 ס”מ!

דרך 2:

סמנו אובייקט מסויים במודל, או את המודל כולו (עדיף שיהיה ארוז בגרופ או קומפוננט). לאחר מכן, גשו לפקודת Scale או לחצו על “S” ואז המודל יופיע במסגרת צהובה. בעזרת קוביות השליטה האדומות שעל המסגרת הצהובה, ניתן להגדיל או להקטין את גודל המודל. ואפשרות שנייה היא הזנה של הערך הרצוי לשינוי הגודל (לדוגמה: נצא מתוך הנחה שהמודל הנוכחי הוא ה-100 אחוז. הקלדת 0.5 יקטין את גודלו של המודל בחצי).

שימו לב, זוהי דרך “איכותית” כלומר פחות מדויקת ולא נשענת על נתונים כמותיים מדויקים.

עדיין רואים את המודל נחתך? המשיכו לפתרון הבא.

פתרון ד’: ייבוא קובץ DWG

לבסוף, הסיבה הנפוצה ביותר להיווצרות בעיית ‘המודל הגזור’ היא בעקבות ייבוא של שרטוט קאד (קובץ DWG) אל תוך המודל!

במצב כזה, דבר ראשון, עליכם לוודא כי המודל ממוקם בראשית הצירים (ובהתאם גם קובץ ה-DWG המיובא). במידה ולא, קרבו אותו במלואו אל ראשית הצירים. דבר שני, וודאו את קנה המידה של המודל ואת ההתאמה שלו לקנה המידה של קובץ ה- DWG. שני השלבים הללו, יעזרו לנו לוודא שכאשר נעשה Zoom Extents, נראה את המודל כולו.

לאחר מכן וודאו שגאומטריית המודל וה-DWG כולה נראית, ושאין אף אובייקט \ גיאומטריה נסתרים:

בסרגל הצד Default Tray עברו על לשונית השכבות Layers וודאו שאף שכבה אינה כבויה. אם ישנה שכבה כבויה כלשהי (מוסתרת) הדליקו אותה.

וודאו שאין אלמנטים מוסתרים במודל על-ידי תפריט עריכה Edit > Unhide > All.

וודאו שאין גאומטריה מוסתרת כלשהי, הפעילו מצב View > Hidden Geometry, מחקו את הגיאומטריה שהסתתרה. לאחר שסיימתם, ניתן לכבות את מצב Hidden Geometry.

גיאומטריה סמויה במודל סקצ'אפ

לאחר שביצענו את כל השלבים וכל הגאומטריה שלכם נראית לעין, גשו אל Camera > Zoom Extents כדי לראות את מלוא המודל. אם ישנה גאומטריה כלשהי הממוקמת הרחק משאר המודל שלכם, הסרת אותה גאומטריה תסייע לפתור את בעיית המודל הקצוץ.

 

האם אתם עדיין חווים את הבעיה? צרפו תמונת מסך ופרסמו שאלה בקבוצת הפייסבוק של סקצ’אפ ויריי ישראל ונסייע לכם לפתור את הבעיה!

 

מקווים שעזרנו. אם ישנן הערות, הארות או שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלינו

לידע וכתבות נוספות כנסו לבלוג שלנו! נתראה בכתבה הבאה:)

 

 

הגב\י עם פייסבוק

תגובות

2 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Leave the field below empty!